Shutterstock 124871620

Sociaal en economie

De Partij voor de Dieren staat voor een economie gericht op bestaanszekerheid, binnen de grenzen van de planeet. We willen toe naar een sociale economie, waarin ecologische grenzen worden gerespecteerd. De wegwerpeconomie, waarin ongebreidelde groei centraal staat en waarvan de kosten worden afgewenteld op de planeet en haar bewoners, heeft zijn langste tijd gehad. Weg ermee! Het is tijd voor een planeetbrede visie op de economie waar we allemaal beter van worden, ongeacht of die groeit.

Daarbij past een betrokken overheid die burgers toegang verschaft tot het recht op wonen, zorg, onderwijs, wetenschap en cultuur. Niet betuttelend, maar dienstbaar aan een samenleving waarin iedereen zich thuis kan voelen.

Het uitgangspunt van de Partij voor de Dieren is dat mededogen, respect en tolerantie de maatstaven zouden moeten vormen binnen onze samenleving. Overal waar sprake is van achterstelling van groepen, zoals vrouwen, LHBTI's en etnische minderheden, is het een taak van de overheid zorg te dragen voor volwaardige integratie. Tevens moet er met kracht opgetreden worden tegen alle uitingsvormen van discriminatie en moet de overheid ernaar streven het ambtenarenapparaat een evenwichtige afspiegeling te laten zijn van de samenstelling van de bevolking.

Natuur en biodi­ver­siteit

Landbouw en voedsel