Ruimte, wonen en mobiliteit
Een samenleving waarin iedereen zich thuis kan voelen
In het vervoer wil de Partij voor de Dieren ruim baan voor de voetganger en fietser. Openbaar vervoer moet, zowel in stedelijk als landelijk gebied, duurzaam, efficiënt, betrouwbaar en toegankelijk zijn en een volwaardig alternatief voor de eigen auto zijn.
Open ruimte in Nederland is schaars. De ruimte die er is moeten we koesteren. Het belang van een groene, schone leefomgeving voor mens en dier staat in alle ruimtelijke plannen voorop. De leegstand van kantoren en bedrijfsgebouwen in Nederland blijft maar toenemen. De Partij voor de Dieren vindt dat in plaats van nieuwbouw, leegstaande gebouwen via renovatie en herontwikkeling nieuw leven moet worden ingeblazen.
Er zal geïnvesteerd moeten worden in betaalbare woningen. Bestaande woningen die langdurig leegstaan (bedrijfs- en kantoorpanden) dienen een nieuwe bestemming te krijgen als starterswoningen. Er komt een meldplicht van leegstaande kantoorpanden en winkelruimten en er komt een onderhoudsplicht voor gebouwen komen die gebruikt worden voor antikraak.
-
Koester de ruimte
Open ruimte in Nederland is schaars. De ruimte die er is moeten we koesteren. Het belang van een groene, schone leefomgeving voor mens en dier staat in alle ruimtelijke plannen voorop.
-
Slimmer vervoer
Er moet niet geïnvesteerd worden in nog meer asfalt, maar in betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer, dat overal een volwaardig alternatief vormt voor de eigen auto. Daarvoor is het huidige Overijsselse kernnet OV te beperkt en moet dus worden uitgebreid.
Ook zijn investeringen in een deelfietssysteem, veilige wandel- en fietspaden en fietssnelwegen noodzakelijk. Het kernnet fiets wordt zo snel mogelijk gerealiseerd. De spoorverbinding Almelo – Emmen wordt geëlektrificeerd en de provincie zet zich in voor het doortrekken van deze spoorlijn naar Groningen.
Er komen geen nieuwe wegen voor gemotoriseerd verkeer. Bestaande wegen worden niet uitgebreid. Meer asfalt lost het fileprobleem niet op. De provincie moet meer inzetten op alternatieve maatregelen, zoals het stimuleren van spitsmijden.
-
Wildaanrijdigen voorkomen
Om ongelukken met wilde dieren tegen te gaan, neemt de provincie preventieve maatregelen zoals het verlagen van de maximumsnelheid op wegen, het plaatsen van wildhekken en rasters en het verbieden van gewassen rond vliegvelden die vogels aantrekken.
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 6 april 2022 Bijdrage bij Motie Snelheidsverlaging N36
- 31 maart 2021 Bijdrage bij Motie Maximaal maatwerk schadevergoeding KADH
- 3 maart 2021 Bijdrage bij Motie Grensoverschrijdende fietsroutes
- 8 juli 2020 Bijdrage bij Voornemen tot intrekking concessie IJssel-Vecht
- 19 juni 2019 Bijdrage bij coalitieakkoord 2019 - 2023 'Samen bouwen aan Overijssel'
- 26 september 2018 Bijdrage bij Integrale Netwerkvisie Overijssel
- 26 september 2018 Bijdrage bij actualisatie omgevingsvisie en -verordening
- 6 juli 2016 Bijdrage Jaarverslag 2015
- 25 mei 2016 Bijdrage Ontwerp Luchthavenbesluit Twente Airport en Gebiedsvisie Technology Base Twente
- 11 mei 2016 Bijdrage koersdocument OV
- 21 juni 2023 Amendement Verlaging maximumsnelheid N760
- 16 november 2022 Motie Overdracht Infectieziekten
- 8 juni 2022 Motie Crisisnoodopvang Vluchtelingen
- 6 april 2022 Motie Snelheidsverlaging N36
- 31 maart 2021 Motie Maximaal maatwerk schadevergoeding KADH
- 3 maart 2021 Motie Grensoverschrijdende fietsroutes
- 17 februari 2016 Amendement Geen megastallen in omgevingsvisie